Author Topic: Vragen van een beginner  (Read 2350 times)

Foggy

• Just Arrived
  • *
Vragen van een beginner
« on: 22 June 2012, 19:00:45 »
Hallo,

Ik ben sinds vandaag aan het proberen om met nieuwsservers te werken. De totorials op deze site hebben mij al een heel stuk verder geholpen maar het lukt nog altijd niet. Ik heb grabit gedownload en heb een gratis nieuwsserver gekozen omdat ik nog niet wil betalen voordat ik het allemaal begrijp (news.just4today.net). Ik heb een nzb bestand afgehaald (van nzbindex als ik mij goed herinner) en geopend met grabit. maar toen ik het downloadde had ik maar een deel van de bestanden. Ik heb een toen nog eens opnieuw geprobeerd en toen zag ik dat ik andere bestanden had maar nog steeds niet volledig. Ik heb dat dan een paar keer herhaald tot in ongeveer de helft van de bestanden had. Ik ben mij toen gaan verdiepen in par2 bestanden wat volgens wat ik gevonden had kunnen die een download vervolledigen. Dan quickpar afgehaald en de par2 bestanden geopend maar op het eerste zicht doet het niet veel meer dan zeggen hoe veel ik mis. Ik heb dan de opties "monitor" en "automatisch repareren" aangevinks want volgens de tutorial kon je met monitor automatisch missende bestanden binnenhalen (als ik het goed begrepen had) maar dat doet het dus niet. Ben mij dan maar bezig gaan houden met het de hele tijd opnieuw te proberen en ondertussen heb ik al 15/18 rar bestanden volledig maar ik denk niet dat ik het op de juiste manier doe.

nu mijn vragen:
wat is het nut van meerdere par2 bestanden (ik heb er 5)? zo ver ik kan zien doen ze allemaal hetzelfde.
wat doet de optie "monitor" in quickpar? want het doet dus duidelijk niet wat ik dacht (of wat doe ik mis)
is er een betere manier om aan alle bestanden te komen dan de hele tijd opnieuw te proberen?
waaraan ligt het dat ik niet alle bestanden in 1 keer krijg? slechte nieuwsserver? of is het altijd zo?

bij voorbaat mijn verontschuldiging voor eventueel domme vragen maar ik ben nu al minstens 3 uur aan het rondsurfen op tientallen verschillende websites en de meeste dingen die ik vind zijn veel te ingewikkeld voor mij.

Foggy

• Just Arrived
  • *
Re: Vragen van een beginner
« Reply #1 on: 22 June 2012, 19:21:18 »
update: na veel opnieuw proberen had ik alles en het is gelukt om het uit te pakken en alles werkt

maar nu komen er nog vraagjes bij:
in grabit bij preferences staat er aangeduid "enable automatic repair of files in download folder" en "remove par files after successfull repair". Dat gebeurde dus niet (de par files staat er nog altijd)
"enable automatic extraction of archives in download folder" staat ook aan maar dat gebeurde dus ook al niet want ik moest het zelf doen.
en op hetzelfde verhaal gaan we verder met "remove archives after successfull extraction"

wat doe ik mis? of wat zou er moeten gebeuren?
« Last Edit: 22 June 2012, 22:30:22 by Foggy »

Red Dwarf

• Forum expert
Re: Vragen van een beginner
« Reply #2 on: 23 June 2012, 07:13:07 »
Als er niet voldoende par2 blokken zijn gedownload (dit is het antwoord op je vraag; waarom meerdere par bestanden), kan een reparatie niet lukken laat staan extractie, dat zou de reden kunnen zijn dat GrabIt niet deed wat het programma zou willen doen. Die monitor optie zal proberen de benodigde par2 bestanden te downloaden voor reparatie, maar als er niet voldoende par2 bestanden in de nzb staan houdt het ook voor GrabIt op. Remove archives after succeful extraction doet precies wat het zegt. Als de eerste 2 stappen gelukt zijn (succesful) zal GrabIt pas verder gaan met de laatste stap, maar alleen als de eerste 2 stappen (repareren en extractie) door GrabIt zelf zijn uitgevoerd.

Dat de download na meerdere pogingen wel lukte zou inderdaad door de nieuwsserver kunnen komen, het zou eventueel ook nog aan je internet-verbinding kunnen liggen. En nee, je hoeft niet altijd zoveel moeite te doen om iets te downloaden.