Author Topic: Wat te doen met .exe bestanden?  (Read 4032 times)

henk

• Just Arrived
  • *
Wat te doen met .exe bestanden?
« on: 17 January 2013, 18:56:54 »
Ik ben een nieuweling op het usenet gebeuren. Bij mijn eerste downloads kreeg ik executable bestanden met een .exe extensie.
Nu lees ik dat dit extractables zouden zijn, maar hoe moet ik die extracten? Bij gewoon dubbel klikken (waar ik huiverig voor ben) komt er geen resutaat!

Red Dwarf

• Forum expert
Re: Wat te doen met .exe bestanden?
« Reply #1 on: 17 January 2013, 19:51:40 »
.exe zijn inderdaad uitvoerbare bestanden. Het kan mogelijkerwijs ook een self-extracting archive zijn. (valt dan nog steeds onder de noemer uitvoerbaar bestand, mijns inziens). Wat je ook in de gaten moet houden is of het uitvoerbare bestanden voor jouw OS zijn (Windows?).

Je hebt gelijk als je voorzichtig bent met zo'n exe bestand, met een beetje pech wordt er malware geinstalleerd als je die uitvoert. Het is in ieder geval een goed idee om zo'n bestand door je virusscanner te halen.

henk

• Just Arrived
  • *
« Reply #2 on: 18 January 2013, 16:14:52 »
.exe zijn inderdaad uitvoerbare bestanden. Het kan mogelijkerwijs ook een self-extracting archive zijn. (valt dan nog steeds onder de noemer uitvoerbaar bestand, mijns inziens). Wat je ook in de gaten moet houden is of het uitvoerbare bestanden voor jouw OS zijn (Windows?).

Je hebt gelijk als je voorzichtig bent met zo'n exe bestand, met een beetje pech wordt er malware geinstalleerd als je die uitvoert. Het is in ieder geval een goed idee om zo'n bestand door je virusscanner te halen.

Bedankt, toch maar proberen dus.

2396597

• Forum expert
« Reply #3 on: 18 January 2013, 17:22:26 »
Online scannen kan via https://www.virustotal.com/
Programma's  kunnen ook gestart worden via Sandboxie.

henk

• Just Arrived
  • *
« Reply #4 on: 22 January 2013, 17:02:17 »
Dat is wel een goed plan, geeft meer zekerheid! Ik ben toch niet blij met .exe bestanden.
bedankt voor de reactie!