Author Topic: .NZB bestand openen  (Read 4374 times)

peertje7

• Just Arrived
  • *
.NZB bestand openen
« on: 20 February 2013, 10:16:10 »
Zie enkele berichten hieronder:
« Last Edit: 20 February 2013, 20:32:43 by peertje7 »

peertje7

• Just Arrived
  • *
.
« Reply #1 on: 20 February 2013, 11:51:01 »
.
« Last Edit: 20 February 2013, 12:05:45 by peertje7 »

peertje7

• Just Arrived
  • *
Re: .
« Reply #2 on: 20 February 2013, 12:15:22 »
Ik hoor net van iemand uit België dat je niks met nieuwsgroepen ofzo mag doen?
Ik weet niet eens wat het zijn, en als het niet mag heeft het weinig zin om het te leren. Daardoor heb ik vorige berichten veranderd in een . omdat ik ze niet kan verwijderen.

Groet.

Red Dwarf

• Forum expert
« Reply #3 on: 20 February 2013, 19:31:10 »
Dit zijn de regels in Nederland:
Een populaire activiteit is het van websites of via file sharing programma's downloaden van muziek of films. De auteurswet staat iedereen toe om "enige exemplaren voor eigen oefening, studie of gebruik" te maken van een tekst, film of muziek. Dit heet een thuiskopie. Op basis van dit artikel mag muziek en films worden gedownload van Internet. Dit moet dan natuurlijk wel strikt voor eigen gebruik gedaan worden. De kopie mag dus niet aan derden ter beschikking mag worden gesteld. Het is dan immers geen eigen gebruik meer.

Van boeken en tijdschriften mag alleen een thuiskopie van een gedeelte van het werk worden gemaakt.

Dit recht geldt ongeacht de bron vanaf waar wordt gedownload. Downloaden vanaf een legale bron geniet natuurlijk de voorkeur.

Bij het downloaden van usenet zit geen upload-component , zoals bij torrents wel het geval is. Dus je doet dan niet mee aan de verspreiding. Bij commerciele software zoals bv games mag ook het downloaden niet in Nederland, voor zover ik weet. Hoe dit allemaal in Belgie werkt weet ik niet.

De rechthebbende kan trouwens wel eisen dat een upload van een usenet-server verwijdert wordt.

peertje7

• Just Arrived
  • *
« Reply #4 on: 20 February 2013, 20:31:50 »
ok, het mag dus wel :d

Dan heb ik enkele vragen:

wat zijn nieuwsgroepen precies?

Ten tweede, hoe werkt dit precies? Als je een .NZB bestand hebt, hoe kan je dit openen? Ik las dat je daarvoor een newsreader nodig hebt, zoals NNTPGrab? En hoe werkt dit met servers? Ik las dat je die moet opgeven maar ik weet allemaal niet hoe dit werkt want ik ben een computerdodo :d

Zou iemand dit alles stap voor stap in jip-en-janneke-taal kunnen uitleggen?
Ik heb de site al wat doorgelezen, maar snap het nog steeds niet goed. Wat is een server precies en welke moet je opgeven?

Alvast bedankt!

Red Dwarf

• Forum expert
Re: .NZB bestand openen
« Reply #5 on: 21 February 2013, 06:43:14 »
Sorry, maar meer Jip en Janneke dan het uitgelegd staat in de handleidingen kan ik het niet maken. Ik wil je wat dat betreft toch terug verwijzen naar de handleidingen op deze site. Er is een handleiding voor beginners, een handleiding over NZB's, handleidingen voor verschillende programma's en hoe je ze in moet stellen, een vergelijking tussen verschillende newsreaders (een newsreader heb je inderdaad nodig om NZB's te gebruiken). Er is nog een handleiding die verschillende payservers op een rijtje zet. En nog een aantal andere handleidingen die ik niet genoemd heb.