Author Topic: newsgroups op afstand  (Read 983 times)

Skuijs

• Just Arrived
  • *
newsgroups op afstand
« on: 31 January 2014, 10:26:07 »
Weet niet of ik op goede gedeelte zit maar hier komt maar vraag :)

Is het mogelijk om als ik niet thuis ben via mijn iPad (1) via nieuwsgroepen downloaden dat als ik thuis ben dat het gedownload is ?

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen ?

thnx thnx thnx

Daniel

• Moderator
Re: newsgroups op afstand
« Reply #1 on: 31 January 2014, 10:43:10 »
Er zijn wel mogelijkheden, maar uiteraard is het nodig dat er thuis een apparaat (computer of NAS) aan blijft staan.

Er zijn 2 mogelijkheden: gebruik een nieuwsreader draait die op afstand bedienbaar is (denk aan SABnzbd). Dan moet de computer waar dat op draait daadwerkelijk van buitenaf te bereiken zijn. Dat is wel een wat meer geavanceerd klusje. Je kan denken aan 'port forwarding' in je router zodat verkeer dat van buitenaf komt (je voert in je browser dan het externe ip-adres in van je internetverbinding thuis, het ip-adres is te ontdekken op sites als http://www.watismijnip.nl ) doorgestuurd wordt naar het apparaat in je thuisnetwerk waar SABnzbd op draait. Die computer is dan dus wel van 'buitenaf' bereikbaar, wat weer extra beveiligingsmaatregelen nodig maakt.

Een andere mogelijkheid is: veel nieuwsreaders kunnen een map op je computer monitoren. Als daar een NZB-bestand in geplaatst wordt, dan zal de nieuwsreader die gaan importeren en starten met downloaden. Als je nou software zoals Dropbox draait (cloud file hosting), dan zou je een submap binnen je Dropbox-map kunnen instellen die gemonitord moet worden. Dan zou je op een ander apparaat (je tablet buitenshuis bijv.) een NZB-bestand in je Dropbox-map kunnen zetten. Vanwege de synchronisatie verschijnt het NZB-bestand dan dus ook op de computer waar je nieuwsreader op draait, en zal die het bestand gaan importeren.